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Neuerscheinungen 2012

Stand: 2020-01-07
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Oliver Lindner, Pascal Nicklas (Beteiligte)

Adaptation and Cultural Appropriation


Literature, Film, and the Arts
Herausgegeben von Nicklas, Pascal; Lindner, Oliver
2012. VIII, 277 S. 5 b/w ill., 1 b/w tbl. 230 mm
Verlag/Jahr: DE GRUYTER 2012
ISBN: 3-11-027205-9 (3110272059)
Neue ISBN: 978-3-11-027205-5 (9783110272055)

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Das aktuelle Spektrum der Literaturwissenschaft ist durch eine komparatistische und kulturwissenschaftliche Öffnung mit mannigfachen interdisziplinären Anschlüssen gekennzeichnet. Die Reihe spectrum Literaturwissenschaft versteht sich als Forum dieser pluralistischen Neuformierung der Literaturwissenschaft; sie präsentiert Studien von methodisch innovativem, häufig komparatistischem Zuschnitt, deren Ergebnisse über enge nationalphilologische Horizonte hinaus von exemplarischer Bedeutung sind.

Today´s spectrum of research in literary studies is characterized by a sense of openness to the methods of comparative literature and cultural studies, along with a wide range of interdisciplinary crossover. The spectrum Literaturwissenschaft series is intended to be a forum for this pluralistic new model of literary studies. It presents papers that are informed by methodologically innovative, frequently comparative approaches, and whose findings are of importance well beyond the narrow boundaries of national philological horizons.

"Hamlet" by Olivier, Kaurismäki or Shepard and "Pride and Prejudice" in its many adaptations show the virulence of these texts and the importance of aesthetic recycling for the formation of cultural identity and diversity. Adaptation has always been a standard literary and cultural strategy, and can be regarded as the dominant means of production in the cultural industries today. Focusing on a variety of aspects such as artistic strategies and genre, but also marketing and cultural politics, this volume takes a critical look at ways of adapting and appropriating cultural texts across epochs and cultures in literature, film and the arts.
Pascal Nicklas, Berlin; Oliver Lindner, University of Bayreuth, Germany.