Neuerscheinungen 2015Stand: 2020-02-01 |
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Dagmar Brunow
Remediating Transcultural Memory
Documentary Filmmaking as Archival Intervention. Dissertationsschrift
2015. XI, 252 S. 230 mm
Verlag/Jahr: DE GRUYTER 2015
ISBN: 3-11-043762-7 (3110437627)
Neue ISBN: 978-3-11-043762-1 (9783110437621)
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Im Kontext der kulturwissenschaftlichen Gedächtnisforschung widmet sich diese interdisziplinär ausgerichtete Reihe dem Verhältnis von Medien und kultureller Erinnerung. Die hier vorgestellten Studien behandeln die ganze Bandbreite der durch Medien konstruierten, tradierten und verbreiteten Erinnerung. Schrift und Bild, das Kino und die ´neuen´ digitalen Medien, Intermedialität, Transmedialität und Remediation sowie die sozialen, zunehmend transnationalen und transkulturellen, Kontexte der mediatisierten Erinnerung gehören zu den Forschungsinteressen der Reihe. Ziel ist es, eine internationale Plattform für die interdisziplinäre Medien- und Gedächtnisforschung zu schaffen.
Eingereichte Manuskripte werden im peer review Verfahren durch externe Experten begutachtet.
Im Kontext der kulturwissenschaftlichen Gedächtnisforschung widmet sich diese interdisziplinär ausgerichtete Reihe dem Verhältnis von Medien und kultureller Erinnerung. Die hier vorgestellten Studien behandeln die ganze Bandbreite der durch Medien konstruierten, tradierten und verbreiteten Erinnerung. Schrift und Bild, das Kino und die ´neuen´ digitalen Medien, Intermedialität, Transmedialität und Remediation sowie die sozialen, zunehmend transnationalen und transkulturellen, Kontexte der mediatisierten Erinnerung gehören zu denForschungsinteressen der Reihe. Ziel ist es, eine internationale Plattform für die interdisziplinäre Medien- und Gedächtnisforschung zu schaffen. Eingereichte Manuskripte werden im peer review Verfahren durch externe Experten begutachtet.
Den Herausgebern, Astrid Erll (Goethe-Universität Frankfurt am Main) und Ansgar Nünning (Justus-Liebig-Universität Gießen) ist ein internationaler Beirat aus renommierten Wissenschaftlern assoziiert:
Aleida Assmann (Universität Konstanz)
Mieke Bal (University of Amsterdam)
Vita Fortunati (University of Bologna)
Richard Grusin (University of Wisconsin-Milwaukee)
Udo Hebel (Universität Regensburg)
Andrew Hoskins (University of Glasgow)
Wulf Kansteiner (Binghamton University)
Alison Landsberg (George Mason University)
Claus Leggewie (Kulturwissenschaftliches Institut Essen)
Jeffrey Olick (University of Virginia)
Susannah Radstone (University of South Australia)
Ann Rigney (Utrecht University)
Michael Rothberg (University of Illinois)
Werner Sollors (Harvard University)
Frederic Tygstrup (University of Copenhagen)
Harald Welzer (Kulturwissenschaftliches Institut Essen)
This interdisciplinary series addresses the relation between media and cultural memory. Its publications study how media construct, store, and disseminate memory. The series´ focus is on different media and technologies, such as text and image, the cinema and the new digital media, on transmediality, intermediality, and remediation, as well as on the social (and increasingly transnational and transcultural) contexts of mediated memory. The aim of the series is to provide a vibrant international platform for research and scholarly exchange in the field of media and memory studies. Manuscripts submitted to the series are peer reviewed by expert referees.
The impact of digital global media, geopolitical changes and migration demands new theorizations within memory studies. Despite the growing field of media memory studies, the impact from film and media studies has been scarce within memory studies. This unique study offers new theorizations of three crucial concepts for media memory studies: remediation, transculturality and the archive. This book takes a closer look at the media specificity of archival footage and how it is adapted, translated and appropriated. In its original approach this work reflects upon the role of documentary film images for the construction of memory. By merging film and media studies with memory studies the work offers multiple theoretical and methodological approaches for everyone interested in the heritage of audiovisual media: film and media scholars, memory scholars, historians, art historians, social scientists, librarians or archivists, curators and festival programmers alike.